Europa is hot. De afgelopen jaren lijkt het alsof de internationale surfwereld, meer dan ooit tevoren, in de ban is van ‘the old continent’. Goede golven, authentieke cultuur en sigaretten rokende topless vrouwen op het strand, wie houdt er niet van? De mogelijkheden die Europa biedt zijn eindeloos. Natuurlijk is er de zomer met volle stranden en hedonistische nachten, maar in het najaar en de winter keert de rust terug. Wat blijft, of zelfs beter wordt, zijn de golven. De optimale manier om de Europese surfpotentie te ontdekken is een campertrip. Voor wie nog twijfelt of zich afvraagt wat er bij zo’n trip komt kijken, delen Jord Fortmann en Femke Bol hun ervaringen.

Tekst: Jord Fortmann
Beeld: Jord Fortmann, Martin Taylor

Na een zomer hard werken waren we wel toe aan een paar maanden overwinteren. Het oorspronkelijke plan was een trip door Centraal Amerika, lekker warm en golfzeker. Toen het moment daar was om tickets te kopen, kregen we echter twijfels. Een trip ver van huis kost een berg knaken, zeker als je ook je favoriete boards wilt meenemen. Reken, naast de al prijzige tickets, op nog eens een paar honderd euro extra voor je boards. En ter plekke reizen met het openbaar vervoer is ook geen optie met meerdere short- en longboards. Verschillende opties passeerden de revue. Mijn boards verkopen en daar nieuwe spullen aanschaffen, naar de States vliegen en daar een camper scoren en dan afzakken naar Midden Amerika, of toch, net als vorig jaar, ons kamp opslaan in Marokko? Na lang wikken en wegen besloten we een campertrip door Europa te maken. Zeker, het is een stuk kouder, maar de golven liegen er niet om. Bovendien is de juiste camper na je trip nog geld waard en heb je geen hotel of appartement nodig. Al met al een goedkopere optie dan twee vliegtickets inclusief boards en vijf maanden verblijf voor twee personen.

Camper shoppen

Met de plannen helder was het tijd om een camper te kopen. We hebben allebei totaal geen verstand van auto’s, maar werden al wel heel enthousiast van het aanbod op internet. Maar goed, hoeveel wil je besteden en waar moet je opletten? Hij moest in elk geval niet te klein zijn. Vijf maanden in een auto leven vraagt om de nodige lebensraum. Je wilt kunnen staan, een lekker bed, keukentje, wc’tje, een goede muziekinstallatie en natuurlijk voldoende ruimte voor je boards en gear. Om de kosten te drukken ging de voorkeur uit naar een oldtimer, een diesel met een minimaal verbruik van 1 op 10. Met een budget van 4000 Euro werd het aantal zoekresultaten in elk geval rap minder. Gewapend met wat advies van mensen die er wel verstand van hebben gingen we op pad om campers te bekijken. Wat je op de foto’s ziet zegt niet zoveel, bleek al snel. Uiteindelijk vonden we hem dan toch. Een Hymer uit ’75 met een onverwoestbare Mercedes dieselmotor, een niet roestende top van aluminium en een nieuwe APK! Spoedig bleek Brum (natuurlijk geef je hem een naam) toch niet zo top als we aanvankelijk dachten. Ons vertrouwen in de garage en de nieuwe APK was behoorlijk geschonden. De remmen waren shit, de banden droog en aan vervanging toe en er moest nodig het een en ander gelast worden. Kortom, de wagen was door de keuring heen gesjoemeld en wij zaten met de gebakken peren. Dit geintje kostte een kleine 1000 Euro extra. Beter laat je hem dus keuren bij de ANWB voordat je iets koopt, maar dat is wijsheid achteraf. Wel gelijk nog even voor de hele trip ANWB pechhulp voor campers met vervangend vervoer aangeschaft. Geen overbodige luxe zo bleek toen de koppeling er mee nokte.

Geld en spullen

Met de aanschaf van Brum was de eerste horde genomen en zat er gelijk een flinke deuk in ons budget. Tijd voor een grove inschatting van de kosten die zouden volgen. De belangrijkste kostenpost is brandstof. Met behulp van Google maps maakten we een benadering van het aantal kilometers dat we zouden gaan rijden. Van Den Haag naar Cadiz en van Tanger naar Sidi-Ifni in Marokko, geheel langs de kust uiteraard. Een ruwe schatting van 25.000 kilometer in combinatie met onze hoop 1 op 10 te halen, betekende een kostenpost van 3000 Euro aan diesel. Tolwegen zouden we vermijden, we hebben tenslotte geen haast, dus die kosten zijn te verwaarlozen. Voor eten hadden we 10 Euro per dag begroot, wat genoeg is als je gewoon zelf kookt en boodschappen doet bij de Lidle of bij lokale marktjes. Vijf maanden is zo’n 150 dagen dus met 1500 Euro kwamen we al een heel eind. Met nog 1000 Euro extra begroot voor leuke dingen of onvoorziene kosten, het is toch een oldtimer, zou de trip van vijf maanden tussen de 10 en 11 duizend Euro gaan kosten. Het voordeel van reizen met een camper is dat je relatief veel mee kunt nemen. En dat is maar goed ook want in die vijf maanden zal je uiteenlopende omstandigheden ervaren. Het belangrijkste zijn natuurlijk je surfspullen. Voor een wintertrip in Europa kan je rekenen op een flinke portie swell. In ieder geval moest mijn gun dus mee. Tussendoor zijn er genoeg dagen met goede golven van schouder tot dik overhead, clean of niet clean, hiervoor heb ik mijn fish en een performance longboard bij me. Mocht het heel klein en clean zijn dan surf ik graag op mijn noserider, dus die ging ook mee. Voor Femke had ik bij Abezat een allround egg laten maken. Dan zijn er de wetsuits. Het water is in november in Frankrijk en Spanje nog prima te doen in een goede 3/2, of een 4/3 voor de koukleumen. In Portugal kun je eigenlijk het hele jaar door in een 3/2 surfen, maar op de terugweg zul je toch echt een dik pak met schoenen en handschoenen nodig hebben. De ruimte die overblijft, vullen we met een berg kleding, eten, kookgerij, visspullen, boeken en spelletjes.

De trip tot nu toe

Als ik dit schrijf zijn we inmiddels ruim over de helft van onze trip. En het mag een succes genoemd worden*. Het begon al goed in Normandië waar we goede golven scoorden en genoten we van de prachtige omgeving. Omdat de herfst er flink in kickte met het nodige baggerweer en veel wind, verruilden we het zuiden van Frankrijk al snel voor het Spaanse Baskenland. De overheersende zuidelijke wind zorgde voor goede omstandigheden met nog verrassend lekker weer. Na goede sessies op Mundaka en Bakio reden we verder richting het westen. Er zijn een hoop goede spots te vinden tijdens een trip als deze, maar je moet wel goed de vooruitzichten in de gaten houden. Via sms worden we regelmatig geupdate vanuit Nederland en als de mogelijkheid zich voordoet checken we online de forecasts. Na een kleine maand aan de Spaanse noordkust (van Zarautz tot San Vincente en alles wat daar tussen te surfen valt) besloten we in verband met de weersverwachtingen door te steken naar Porto. Het mooie is dat we nog een terugreis in het vooruitzicht hebben waarin we alle stranden en steden die we hebben overgeslagen alsnog kunnen bezoeken. Na een paar weken in de omgeving van Porto zijn we langzaam afgedaald naar het zuiden. Na een weekje Peniche, een poosje Ericeira en een uitstapje naar Cadiz (een domper want de goede vooruitzichten werden geen werkelijkheid) reden we naar de Algarve. In de Algarve hebben we uiteindelijk de knoop doorgehakt en besloten toch maar niet naar Marokko door te rijden. De surf en het weer in Portugal bevalt ons veel te goed en daarbij hebben we vorige winter zo’n beetje de hele Marokkaanse kust al gezien. De afgelopen twee maanden zijn we tussen Sines en Lagos aan het rondtuffen. De omgeving van Sines tot Arrifana is een bijna niet ontdekt stuk kust met veel spots waar je nog op zoek moet naar andere surfers als je niet alleen wilt surfen. Het is trouwens nog nergens een probleem geweest om wild te kamperen. Spot zoeken, parkeren, surfen, eten, surfen, biertje, eten en slapen. Kortom, zo’n campertrip is een echte aanrader.

*Daags na de totstandkoming van dit artikel gaf Brum definitief de geest.