Quiksilver komt  zoals ieder jaar weer met de junior surfcompetitie King of the Groms. Dit jaar hebben ze het met trots een andere invalshoek gegeven. De uitdaging blijft dezelfde: nieuw globaal talent ontdekken. Het verschil is dat jonge surfers tussen 13 en 18 jaar oud gestimuleerd worden om hun skills aan de wereld te laten zien via sociale media en op deze manier de uitdaging aan gaan met de beste surfers van hun generatie. 

Het publiek zal samen met de jury: Quiksilver’s teamriders Dane Reynolds, Jeremy Flores en Craig Anderson de top 10 kiezen uit de wereldwijde inzendingen. Deze top 10 worden uitgenodigd voor de super final op 10 november 2015, waar die zal plaatsvinden wordt tot de laatste seconde geheim gehouden.

De competitie is altijd bestemd geweest voor surfers jonger dan 18 en steevast een springplank geweest voor de grootste surfsterren tot op de dag van vandaag. Zo hebben Joel Parkinson, Gabriel Medina, John John Florence, Jeremy Flores en Matt Banting allen deze King of the Groms gewonnen tijdens hun jeugd. Dankzij dit event zijn zij geïntroduceerd geweest in de hoogste level van competitie surf.

Om deel te nemen aan dit event moeten kandidaten een 15 seconden durend filmpje van hun beste golf en trick posten op instagram @quiksilver gevold door #kingofthegroms. De jury zullen alle video’s bekijken. Hun missie is om er 30 sufers uit te selecteren. In de volgende ronde beslist het publiek, zij kiezen 7 kandidaten, daarbij komen nog 3 surfers die uitgekozen worden door de 3 quiksilver juryleden.

Voor deze 10 finalisten zal Quiksilver alles uit de kast halen om een echte wedstrijd op en geheime locatie te organiseren. Dit zal live worden uitgezonden en voorzien worden van een innovatieve, nieuwe competitie indeling. Het event krijgt een budget van $40.000, de winnaar krijgt the King of the Groms titel en $20.000. Alle deelnemende finalisten worden volledig gesponsord tijden het event.

Drink Up is een trotste partner van Quiksilver dat meer en vaker water drinken promoot. Het event biedt de perfecte gelegenheid om deze boodschap te verspreiden en ze zullen ook alle exclusieve drank sponsoren voor King of the Groms 2015.

Kingofthegroms

Deelnemen?
Van 24 april 2015 tot 17 juni 2015
Stap 1: post jouw 15 seconden durende surffilmpje op Instagram met: @quiksilver #kingofthegroms
De top 30 zal gekozen worden op basis van de volgende 3 criteria: Best Air, Best Rail en Best Combo:

#kingoftheair
#kingoftherail
#kingofthecombo

Van 23 juni 2015 tot 15 september
Stap 2: 30 surfers worden geselecteerd voor de finale. Elk moet een nieuwfilmpje maken van 1tot 2 minuten en dit posten op www.quiksilver.com/kotg. Dit moet een bewerkte clip zijn, met muziek geleverd door Quisilver.

Vanaf nu zal er getest worden op fysische en creatieve talenten. Het publiek zal 7 surfers selecteren en de jury van Quiksilver kiest 3 andere finalisten. Hun namen en de geheime locatie zullen officieel aangekondigd worden tijden de Quiksilver Pro France.

10 november 2015
Stap 3: Na de online selectie is het tijd voor echte actie in het water. De laatste 10 surfers, dee meedoen om de titel van King of the Groms, zullen naar de geheime bestemming gevlogen worden.

Laatste 10 Kings of the Groms
2004 : Alejo Muniz – World Surf League surfer
2005 : Wiggolly Dantas – World Surf League surfer
2006 : Dean Bowen
2007 : Tamaroa McComb
2008 : Maxime Huscenot
2009 : Gabriel Medina  – Regerend wereldkampioen
2010 : Matt Banting  – World Surf League surfer
2011 : Yan Daberkow
2012 : Mikey Wright
2013 : Jake Marshall